joi, 9 mai 2013

Pleşi?

Timpul povestirii e plasat cam cu 12 zile înainte de Paşti. Nepoată-mea de 3 ani şi 3 luni fusese detaşată de la Cluj, de la părinţi, la Baia Mare, la bunici, ca să scape de răceala lui frate-su. Şi mă sună mama că a dat o raită prin piaţă şi să trec pe la ea să împărţim prada.

Buuun, mă duc. Mami, tati şi nepoata erau tustrei în curte. Observ că nepoata e cam supărată şi mami mă lămureşte că n-a vrut să doarmă de amiază, deci trebuie manevrată cu grijă că îi sare repede ţandăra. Şi, într-adevăr, nu ne pupăm, nu ne îmbrăţişăm, ci mă ia direct în primire:

- Ci faşi aişi?

Paranteză - cred că atunci când a fost momentul să fie livrată nepoată-mea nu mai era nici o  barză ardelenească disponibilă şi a adus-o o barză moldovenească pentru că are accent şi pronunţie perfect moldovinieşti, spre marea noastră distracţie.

Deci, ci fac?
- Am venit la mama.
- Aha!
Şi mă ignoră.

Mama intră în casă, eu rămân cu tati şi cu gonguţa pe afară. Tati îmi explică că a dat comandă de lemne pentru iarnă şi ajung a doua zi (joi) şi le pregăteşte locul în curte. Atunci nepoată-mea intră în discuţie:

- Bunelu, eu joi mierg acaşă. Aşa m-am înţeleş cu mama şâ cu bunica. Vine mami sâ mă ia.
- Cum? Nu rămâi să-l ajuţi pe bunicu? o întreb.
- Nu, că m-am înţeleş deja.

Îmi place de nepotă-mea că e om de cuvânt: dacă a făcut o înţelegere, aia e! Nu se mai schimbă.

O urmăresc cum râcâie pietre de prin grădină (spre disperarea gândacilor locuitori sub acele pietre) şi îşi umple coşul bicicletei cu ele. Mă ia curiozitatea şi o întreb:

- Ce faci cu pietrele?
- Li transport.

Îmi place de nepoată-mea că e om de acţiune: timp de câteva zile cât a stat la bunici, a şi pus pe roate o afacere de transportat materiale de construcţii.

Intru în casă, semnez cu mami procesul verbal de predare-primire de brânză, smântână şi alte cele. Iau plasele şi ieşim amândouă afară. Când o vede nepoată-mea pe angajata ei numărul unu, o ia în primire:

- Buni, mierjem sâ duşem pietrili astea? Mi-i plin coşul.
- Mergem imediat.
- Acuma sâ mierjem!
- Acuma imediat.

O iau către maşină, povestind cu mami. Nepoată-mea vine după noi cu bicicleta, pietrele şi nerăbdarea în creştere. Noi mergem agale ...povestim ... dechid uşa la maşină ... povestim ... pun plasele pe banchetă  ...povestim mai departe ... Nepoată-mea nu se mai rabdă. Vine în faţa mea şi mă întreabă scurt:

- Pleşi?

Să nu credeţi că era o simplă întrebare. După privire şi tonul vocii, mesajul era clar: "Du-te odată la tine acasă că-mi ţii angajaţii şi afacerea în loc!"

M-am conformat şi am plecat. Nu de alta, dar gândesc în perspectivă: peste 30 ani eu voi fi babă ieşită la pensie, iar nepoată-mea va fi o afaceristă de succes în top 300 Capital şi măcar ea să aibă bani de medicamente pentru reumatism. Trebuie să am grijă de pe acum să-i fiu în graţii.

34 de comentarii:

  1. :)) Parca si aud accentul :)) Cum sa aiba accent de moldoveanca??

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ştiu de unde-l are, dar e mortală.
      Are un vecin pe care îl cheamă Cipri şi când îl strigă "Şipri", toată strada râde de ea.

      Ștergere
  2. Să-ţi trăiască, m-am distrat pe cinste ! Are dreptate fata, ţii viitorul pe loc?!
    Cu nepotul mă înţeleg (are 3 ani), dar cu nepoata, care are jumate din vârsta lui fra-su'... îi cam stau în cale şi trebuie să mă feresc mereu să nu-mi scape un cap în gură

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum se face că nepoatele sunt aspre şi nervoase, iar nepoţii sunt cuminţi şi blajini?!

      Ștergere
    2. As putea eu sa-ti raspund dar poate se supara soacra ( Calin )

      Ștergere
    3. Hi, hi, eşti precaut :D

      Ștergere
  3. Cat m-am distrat! :))) Cu asa inclinatii antreprenoriale sigur va intra in top 300!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Numai să nu-i pună alţi leneşi povestitori pietre-n roate :)

      Ștergere
  4. Viitor frumos tara noastra are..... asi zice asa citind cat de "afacerista" e nepotica! :))
    Da-te bine ca cine stie, pana în 2043 nici asigurari de sanatate nu or mai fii.... :))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tare mă tem că şi dacă or fi asigurări, nu vor mai fi medici şi spitale.

      Ștergere
  5. M-am distrat maxim incercand sa citesc dupa cum pronunta nepotica. In pronuntie mai scap un i in loc de e, dar nu zici ca-s moldoveanca :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie-mi place accentul moldovenesc. Într-adevăr unii îl au mai pronunţat, alţii mai subtil. Nepoată-mea habar n-avem de unde l-a cules, dar cred că va renunţa la el pe măsură ce creşte.

      Ștergere
  6. Pana la final am crezut ca vini cu tini , nu ti lasî sî pleși singura .
    Foarte draguta povestea :))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nuuu, în ziua aia nu avea chef deloc de mine, m-a renegat total :(

      Ștergere
  7. Andreea,m-am distrat in prima faza, dar acum ma stresez. Daca nepotica ta vorbeste moldoveneste fara ca cineva sa vorbeasca asa cu ea, poate fiul meu va vorbi cu accent maghiar prin gena tatalui meu :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))))) Mai rău ar fi să vorbească ungureşte total şi apoi să vă văd cum o să vă înţelegeţi cu el.

      Ștergere
  8. :)) Mortala! Si pe mine tot o barza moldoveneasca m-a adus. Am vorbit cu accent pronuntat pana pe la 5 ani desi nu vorbea nimeni din familie dar cred ca era transmis genetic de la bunicii din Vaslui!Eu am ramas de pomina cu "N-arii nashicu' sutii lei!" :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deci mai există cazuri de berze încurcate :))
      Cred că ai fost tare haioasă numărându-i banii năşicului.

      Ștergere
  9. Pupiși niepoțelii din partia unui moldovian. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sigur că o pupişim numa' sâ ni-i dea voie :))

      Ștergere
  10. Hop si moldoveanca de serviciu...:)
    Pai stii cum e cu accentul asta moldovenesc? Nu conteaza ca nu ai samanta de moldovean, accentul se prinde de oamenii buni...:)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ştiam că aşa se zice, dar îmi place zicala asta :)

      Ștergere
  11. E mica si si-asa stalceste probabil cuvintele dar daca baga si accent moldo+dialect inseamna ca trebuie sa umbli cu dictionarul dupa tine! Imi vine sa rad numai imaginandu-mi-o!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, uneori dau din cap şi aprob, dar habar n-am ce spune :)

      Ștergere
  12. Totală! Super, fata/nepoata! Da' nişi cu mătuş'sa nu ni-i ruşîni!

    RăspundețiȘtergere
  13. Doar ce am citit si m-a apucat asa, sa vorbesc si eu moldovinieste ;) :)
    E totala si mortala nepotica ta. Mi-a placut grozav acel "Plesi?" de final ;) Adica, "Da nu mai plesi odata?" :)))
    O zi faina sa ai, Andreia!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acel "Pleşi?" a fost plin de semnificaţie :)

      Ștergere
  14. ziua buna se cunoaste de dimineata si omul intreprinzator din frageda pruncie :). eu sunt mijloc de transport in persoana, datorita buzunarelor din dotare: pietre, conuri si alte maruntisuri interesante de pe drum aterizeaza toate in buzunare de mami. dar vine vara si nu o sa mai am. sa l vad atunci pe intreprinzatorul meu cum le mai transporta :).
    in alta ordine de idei, am cautat si eu un buton de like la facebook, ca sa am acces la postarile tale in timp real, dar n am gasit. trag concluzia ca te afli printre persoanele rezistente la acest curent internautic :). incerc o abonare pe email, ca alta solutie n am cu platformele astea diferite.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se poate să-ţi laşi intreprinzătorul fără mijloc de transport, trebuie să găseşti o soluţie :)
      Te-am găsit eu pe Facebook şi ţi-am trimis cerere.

      Ștergere
  15. multumesc, am aprobat. solutie a si gasit , car un frumos rucsac galben de copii, se asorteaza la orice tinuta galbenul ala :)) acasa promite ca il va duce el, dar pana ajungem jos aterizeaza tot la mine .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că l-a ales pentru că galbenul e culoare optimistă :)

      Ștergere