duminică, 26 mai 2013

FFFB 7 - Gatsby, Marele Gatsby

"FFFB este o provocare pe care o lansez la sfârşit de săptămână tuturor celor care doresc să împărtăşească cu ceilalţi un moment frumos, trăit în timpul săptămânii - fotografiaţi şi postaţi / povestiţi şi ilustraţi." - aşa spune Anastasia, aşa executăm. happy


Azi vreau să vă povestesc despre "Marele Gatsby", respectiv romanul scris de Francis Scott Fitzgerald şi ecranizarea lui cea mai recentă.
Ce avem noi aici? 
America anilor 1920, cu decăderea valorilor, înflorirea speculaţiilor bursiere, acordurile jazzului şi valurile de alcool, deşi pe uşa de intrare scrie că e prohibiţie, fast şi bogăţie menite a ascunde frustări şi iluzii.

Pe cine avem noi aici? 
Nick Carraway, scriitor de vocaţie, dar plecat la New York în căutarea visului american şi a îmbogăţirii la bursă şi prin ochii căruia ni se descoperă acţiunea şi personajele. Nick ajunge să fie vecin cu unul dintre cei mai bogaţi şi mai misterioşi bogătaşi ai vremii, Jay Gatsby - un personaj fascinant, care se foloseşte de extragavanţă şi opulenţă cu un scop bine determinat: pentru a-i atrage atenţia şi apoi pentru a o recuceri pe Daisy, marea iubire (acum măritată) vieţii lui. Apoi îi avem pe Daisy şi soţul ei, Tom Buchanan, aristocraţi cu sânge albastru, superificiali şi snobi, care cam strâmbă din nas în direcţia noilor îmbogăţiţi dintre care face parte Gatsby. 
Mai avem, pentru a condimenta lucrurile şi a le complica, o amantă, numită Myrtle Wilson, o Madame Bovary americancă, etern nemulţumită de condiţia şi căsnicia ei şi care visează la dragoste, mai ales dacă dragostea vine la pachet 2 în 1 cu bogăţia.

Cam asta ar fi situaţia pe scurt, dar romanul intrigă şi îţi lipeşte mâinile de pagini încă de la început, te atrage în mirajul epocii şi în lumea personajelor. Misterul lui Gatsby îţi creşte nerăbdarea, vrei să-l cunoşti, să-i afli secretele, să-l auzi vorbind şi să intri în lumea lui. Iar când afli de marea iubire pe care i-o poartă lui Daisy de ani de zile, îi ajungi complice în încercarea de o recuceri şi de a-şi împlini dragostea. 
Însă superficialitatea femeii iubite, nesincronizarea perpetuă între moment, loc şi ocazie, izul fatalităţii care se simte tot mai tare pe măsură ce lucrurile avansează, toate astea te pregătesc pentru finalul tragic, dar nu şi pentru nodul care-ţi rămâne în gât. 
Inocenţa şi consecvenţa dragostei lui Gatsby te înduioşează, dar îţi vine totodată să-i tragi o pereche de palme ca să-şi caşte ochii şi să lase iluziile. Dar, asemeni lui Nick, eşti doar un spectator, care nu poate schimba mersul lucrurilor, poate doar să privească şi să ofteze din greu când personajele şi-au împlinit destinul.

Filmul a cunoscut mai multe ecranizări, prima chiar în 1926, la un an după apariţia romanului şi a fost o versiune de film mut. Au urmat alte ecranizări în 1949, 1974 (cea mai celebră de până acum), 2000 şi 2002.
Cea mai recentă ecranizare este cea lansată luna aceasta în versiune 3D, în regia/scenariul lui Baz Luhrmann şi avându-i în rolurile principale pe Leonardo DiCaprio (Gatsby), Toby Maguire (Nick Carraway), Carey Mulligan (Daisy Buchanan), Joel Edgerton (Tom Buchanan), Isla Fisher (Myrtle Wilson).

Filmul respectă cartea, se străduie s-o oglindească fidel şi, ca de obicei, DiCaprio dovedeşte că nu e doar 'a pretty face', dar şi un actor talentat, care intră convingător în pielea lui Gatsby. În schimb, m-a dezamăgit personajul Daisy - nu ştiu dacă e vina actriţei sau a regizorului-scenarist, dar parcă vroiam mai mult de la ea.

Pe de altă parte, întreg filmul e ca o vitrină a unui magazin de lux, opulent precum epoca la care se referă. Brooks Brother a croit costumele bărbăteşti elegante, Prada a creat vestimentaţia doamnelor, iar bijuteriile sunt creaţii Tifany. Tot acest lux este sporit de efectul 3D.
Dar, mie mi se pare, că tridimensionalitatea, deşi este wooow, alterează profunzimea. Mi-aş fi dorit ceva mai multă profunzime psihologică şi mai puţină strălucire.

Pentru a vă forma propriile impresii mergeţi zilele astea la cinema. 
Iar dacă vreţi să vă jucaţi de-a regizorul, citiţi romanul şi imaginaţi-vă singuri decoruri, personaje, trăiri sufleteşti şi puneri în scenă.

În final vă las o melodie cântată de Leonard Cohen şi ale cărei versuri cred că se potrivesc pentru a exprima dragostea totală a lui Gatsby:




26 de comentarii:

  1. Mie mi-a placut teribil de mult cel din 1974 cu Robert Redford. Sper ca daca am sa-l vad acum cu Leonardo DiCaprio sa nu ma dezamageasca!
    Duminica faina Andreia! >:d<

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe bloggul meu ai un premiu de onorat!!!

      Ștergere
    2. Am văzut, să trăiţi! :)

      Ștergere
  2. Azi as vrea sa vad cateva filme, sa vad cum mi-o iesi :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi l-a recomandat o prietena.
    Cred totusi ca am nevoie de ceva mai dur in perioada asta. La filme me refer.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am idei de filme dure, dar este un film nou cu Jason Statham :)

      Ștergere
    2. Ai văzut Jocurile Foamei? E destul de dur.

      Ștergere
    3. Am adorat Jocurile Foamei. A fost absolut perfect!
      Si m-am ferit de el vreo cateva luni pana l-am vazut absolut intamplator , in Egipt.
      Am vazut ca e ala nou cu Jason dar as vrea sa il vad in cinematograf si adevarul e ca...nu am avut timp sa merg (si nici dispozitie). Dar o sa ma uit weekendul asta daca mai e
      L-ai vazut ala cu Statham?

      Ștergere
    4. Şi din seria de 3 cărţi, prima - numită chiar "Jocurile foamei", mi s-a părut cea mai bine scrisă. Dar vor face filme şi după celelalte 2 volume şi am să mă uit.
      La filmul cu Statham am dormit :D, eram foarte obosită.

      Ștergere
  4. chiar ruleaza in cinematografe, aceasta varianta cu Leonardo DiCaprio si doresc sa o vad! De Robert Redford am fost îndragostita, când copil fiind am vazut filmul la tv :)
    O duminica minunata iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Varianta cu Robert Redford am văzut-o demult şi nu-mi amintesc mare lucru. Ar trebui s-o revîd.

      Ștergere
  5. Si eu am pus ochii pe filmul asta! Trebuie sa-l vad!
    O duminica faina sa ai!:)

    RăspundețiȘtergere
  6. Şi eu tot pe cea din 1074 am văzut-o, dar mă voi uita şi la acesata, mulţumesc pentru recomandare! :)
    Sunt plăcut impresionată de evoluţia lui DiCaprio - în sensul că îşi alege cu mai mare atenţie rolurile şi, de fiecare dată, îşi re-dovedeşte şi re-defineşte talentul.
    Mulţumesc draga mea, te pup, o după-amiază cât mai plăcut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi mie îmi place DiCaprio şi întradevăr are roluri diverse şi bine interpretate. Şi, fiind încă tânăr, mai are multe filme de jucat.

      Ștergere
  7. Gatsby de anul acesta mi se pare cea mai frumoasa ecranizare.

    RăspundețiȘtergere
  8. E singurul film pe care vreau sa-l vad anul acesta. Asa, pentru DiCaprio si pentru carte, care e o capodopera. Vreau sa vad cum au reusit ecranizarea. Cel din 1974 mi-a placut. Mi-a placut mult Mia Farrow. I-a reusit rolul. A avut si costume foarte frumoase...
    Merci pentru vestea-poveste :)
    O seara faina, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  9. Vreau sa vad filmul, dar astept o calitate mai buna pe torente. Cartea banuiesc ca e interesanta. Recenzia ma face sa cred asta. Iti multumesc pentru recomandare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poţi să-l vezi şi acasă, dar la cinema e versiunea 3D originală.
      Cartea e foarte interesantă şi nu e voluminoasă. Poate fi citită într-un weekend ploios.

      Ștergere
  10. N-am citit cartea, n-am vazut filmul. DiCaprio nu-mi place deloc, dar deloc, nici in Titanic nu mi-a placut. Cam ocolesc filmele cu el, am senzatia ca-mi strica imaginea despre personaj. Dar o sa caut cartea, ai recenzat-o frumos

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A evoluat mult de la Titanic. De exemplu "Inception" este un film foarte interesant.

      Ștergere
  11. Am citit cartea şi m-a fascinat. Am avut norocul să mi-l pot închipui în locul lui Gatsby pe Robert Redford, care l-a şi jucat, alături de Mia Farrow, care a făcut unul din rolurile vieţii ei atunci.
    Sunt totuşi curioasă cum s-a descurcat Di Caprio în rol, aşa că o să-l văd când s-o ivi ocazia.

    RăspundețiȘtergere
  12. In general prefer sa vad intai filmul, ca nu cumva sa fiu dezamagita, asa ca recenzia ta pica la fix. Chiar cautam un film altfel, care sa ma tina treaza doua ore. :))

    RăspundețiȘtergere