luni, 4 martie 2013

Cum fu la târg

Pe scurt - fu mai bine decât mi-am imaginat şi am sperat. Şi vă mulţumesc pentru urări, mi-au purtat noroc. big hug

Pe lung: am fost împreună 5 gagici una şi una  winking şi am avut o varietate de mărţişoare: din mărgele, din fimo, din hârtie, din metal, din sidef, chiar mărţişoare dulci în borcănaşe cu miere sau mărţişoare sub formă de răvaş în sticlă.







- pozele îi aparţin Dinei -

 Faptul că mărţişoarele mele quilling s-au epuizat la jumătatea târgului şi că au fost persoane care au cumpărat dintr-un foc peste 10 bucăţi a fost o mare încurajare. Adică, ştiu că nu fac quillinguri urâte, dar întotdeauna când sunt gata cu ceva îmi dau seama că puteam să fac mai frumos, mai grijuliu, mai detaliat, mai ... şi cu cât mă uit mai mult, cu atât devin mai nemulţumită.

Preţul de vânzare pt quilling a fost de 3,5 lei/buc. Fetele cu care am participat împreună au spus că puteam să cer măcar 4 lei, în condiţiile în care mai era o persoană cu mărţişoare quilling şi cerea 7 lei. Dar, să fim serioşi, hârtia nu este un material scump şi, în plus, după 1 martie mărţişorul quilling nu mai are nici o utilitate cum are de exemplu un mărţişor-broşă sau mărţişor-pandantiv.

Mai jos am să notez punctual câteva învăţăminte cu care am rămas în urma acestei experienţe şi care cred că pot fi folositoare pentru orice târg în general:

  • Zâmbeşte, fii la dispoziţia clientului, fă conversaţie cu clientul, dar fără să sari pe el şi să i te bagi în suflet (mai exact, în portofel) cu forţa. 
Şi eu când merg ca vizitator la un târg vreau mai întâi să văd toată oferta şi apoi să achiziţionez ce mi-a făcut cu ochiul. Nu-mi plac vânzătorii care trag de mine imediat ce mă apropii de ei şi vor neaparat să-mi pună ceva în mână. La cealaltă extremă nu-mi plac cei care stau jos cu mâinile în sân, sau vorbesc cu colegul, sau îşi butonează telefonul şi îmi aruncă o uitătură încruntată când întreb ceva, ca şi cum le-aş fura mâncarea din farfurie şi nu le-aş cumpăra marfa.
  • Oferă produse variate - ca materie primă, ca mod de realizare, ca preţ.
În ceea ce priveşte mărţişoarele e bine să ai modele mai elegante şi mai scumpe (pentru mama sau doamna învăţătoare/dirigintă), dar şi variante mai ieftine pentru toate colegele de clasă. Atenţie - mai ieftin nu înseamnă de doi bani.
De asemenea, unii doresc modele tradiţionale (coşar, ghiocel, trifoi, potcoavă), altora le plac modelele originale (cum a fost mesajul în sticlă).
  • Aranjează marfa frumos, ordonat şi aerisit. Nu expune produse deteriorate.  
  • Nu neglija importanţa unui ambalaj drăguţ.
  •  Chiar dacă produsele au deja ambalaj propriu (cutie, ţiplă), e bine să pui la dispoziţie o pungă drăguţă de dus în mână. E chiar şi mai bine dacă o poţi oferi gratuit.
Cam astea ar fi pe moment.

Aş aprecia dacă aţi completa aceste idei cu cele obţinute din experienţa proprie, în calitate de cumpărători sau din experienţa cu clienţi. 


44 de comentarii:

  1. Imi pare rau ca nu am ajuns la Targ, insa locul de munca nu mi-a permis..Oricum ma bucur ca ati avut succes..Ma gandeam ca va fura zona MM toata clientela...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aşa mă gândeam şi eu, dar mall-ul atrage multă lume.

      Ștergere
  2. Doamne ajuta! Totul ebine cand se termina cu bine, nu?
    Saptamana frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact aşa, totul e bine, mai ales după ce am recuperat orele de somn :) Căci am lucrat noaptea pt ca ziua să fiu prezentă la târg.

      Ștergere
  3. Anul ăsta n-am ajuns! Mărţişoarele pe care le-am dat au fost sub formă de prăjituri şi bomboane! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Astea rămân la purtător tot anul - pe burtă, nu în piept :))

      Ștergere
  4. Frumoase fotografii ! Îmi pare bine că i-ai dat gata ! :D
    Să fiu sinceră, n-am cumpărat mărțișoare anul ăsta, dar din aduceri aminte pot să spun cu mâna pe inimă că ce ai scris tu acest articol este de mult bun simț și foarte adevărat. Cât despre nemulțumirea "se putea mai bine", ce să-ți spun ? E constructiv să-ți faci autocritica, până la un anumit nivel :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Încă n-am ajuns la nivelul maxim de autocritică ;)

      Ștergere
  5. Ce mă bucur că a fost bine și că ai vândut tot! Sunt atât de frumoase lucrurile făcute de tine....si mie mi se pare putin 3.5 RON pentru atâta migală!!!

    Să fie tot așa, să se vândă tot ce faci pentru că merită investiția într-un lucru atât de frumos lucrat!

    Bravo!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc, Raluca, dar eu nu pot să cer mai mult. Cum am spus e un obiect valabil 1 zi, dintr-un material comun. Şi mă gândesc şi la bugetul omului.
      Cei care au cerut de la 7-8 lei în sus pentru mărţişoare asemănătoare au rămas cu o parte din ele pe masă. Noi am vândut TOT, de nici nu credeam şi am ieşit pe plus. :)

      Ștergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ma bucur mult ca totul a fost bine si ca urarile noastre ti-au purtat noroc.
    Ceea ce ai scris n articole este foarte OK, cam astea mi se par si mie aspectele de mentionat in relatia cu clientul. Si pe mine ma deranjeaza cand cineva incearca sa-mi bage pe gat marfa chiar daca este de calitate. :)
    Deci la anu' stii si mai bine ce ai de facut. ;)
    O zi frumoasa iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, am încercat să mă gândesc cum îmi place mie când sunt cumpărător şi să nu fac altora ce nu-mi place nici mie.

      Ștergere
  8. Ma bucur ca totul a decurs surprinzator de bine. :) >:D<

    RăspundețiȘtergere
  9. Sa fie cu noroc si pentru 8 martie1 cu asa strategie de marketing n-ai cum sa dai gres!Si daca mai dadeai si o acdea bonus la trei martisoare toti ciutanii faceau coada la tine.;)Sau ia-l pe Horty drept mascota.:))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Numai împănat ar sta Horthy drept mascotă sau injectat cu somnifer. În rest, nu e prea sociabil. Mai ales de copii fuge cât poate, ştie că îl trag de urechi şi de coadă ;)

      Ștergere
  10. Nici nu ma asteptam la altceva, sincer:) Ai foarte mult talent si foarte, dar foarte multa rabdare si trebuiau sa'ti fie apreciate :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Felicitari! :) O treaba facuta din inima e intotdeauna rasplatita intr-un fel sau altul. :)
    Eu am o adevarata oroare sa merg la cumparaturi de orice fel tocmai din cauza vanzatorilor. Sunt o specie aparte si rar gasesc oameni normali pe post de vanzatori. Ba vin si se baga in sufletu' meu si incearca sa-mi bage pe gat produse, ba se tin dupa mine fara sa spuna nimic, dar privindu-ma insistent, ba nici nu se sinchisesc sa se uite la mine chiar daca incerc sa vorbesc cu ei si tot asa. :)
    Saptamana colorata sa ai! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că încet-încet vor fi obligaţi şi vânzătorii să înveţe meserie. Îi vor obliga şefii/patronii dacă văd că pierd clienţi din cauza comportamentului vânzătorilor. În magazinele mari sau cu branduri cunoscute în general îmi place cum se comportă vânzătorii.

      Ștergere
    2. Da, ar fi de datoria patronilor sa se ocupe de angajatii lor pentru ca e cu totul si cu totul in interesul lor! :)
      Zi frumoasa!

      Ștergere
  12. eu ma bucur ca a fost bine si esti multumita! :)
    saptamana faina sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  13. Ma bucur pentru tine. Imi plac martisoarele tale si a prietenelor!
    Nu cred ca am sfaturi in plus.
    O saptamana frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  14. La cat de migalite sunt martisoarele tale sigur ai o atentie pentru detaliu foarte bine dezvoltata. Frumoase martisoare!

    RăspundețiȘtergere
  15. ce pacat ca nu stam mai aproape! as fi cumparat 20 martisoare dintr-un foc!
    Felicitari! Doamne ce dor imi este de o astfel de expozitie!
    Pupici. Sa ai o saptamana minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei, şi la voi sunt expoziţii şi târguri frumoase, dar cu alte ocazii.

      Ștergere
  16. chiar esti o fata priceputa,mi-au placut martisoarele tale...fantastic ce rabdare poti sa ai!
    felicitari pentru reusita si bafta pentru la anul cand,cu siguranta vei avea idei noi care,am eu asa un feeling, deja ti-au incoltit! :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Felicitari!
    Ma bucur maxim pentru tine, cat ai evoluat in noua ta meserie ...intr-un timp atat de scurt!!

    La mai mare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc, Zorabule, mai ales că tu mi-ai văzut 'operele' de la început.

      Ștergere
    2. Păi să şi ştii că de ceva vreme mişun să cer alte modele...însă cu o ocazie care adună mai multe, nu tot câte una stingheră..
      Aştept cu nerăbdare puişori, iepuraşi, coşuleţe cu ouă de ciucalată...etc. Colecţia de Paşte!

      Ștergere
    3. Mda, pentru colectia de paşte încă n-am idei. Dar trebuie să caut şi să fac câte ceva.

      Ștergere
  18. Felicitari si pentru succesul comercial si pentru atitudine! Am eu o banuiala: ca de dragul tau cumparatorii au plusat! :) Slava Domnului ca mai sunt si oameni care sa aprecieze lucrusoarele facute de mana, altceva decat invazia de chinezarii de duzina. Si eu am observat ca pica foarte bine fie un mic discount la mai multe articole cumparate sau sa mai oferi ceva, simbolic. Gestul conteaza. Si mai ales ZAMBETUL!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din ce am observat eu sunt tot mai mulţi cei care caută lucruri handmade şi există mulţi artizani extrem de talentaţi.

      Ștergere
  19. De fapt trebuia sa zici "Kung Fu la targ" ca i-ai dat gata pe toti! Ai mare dreptate cu politica ta de vanzari...mai bine lasi un pic la pret si vinzi tot decat sa stai si sa te tii ambitioasa. O politica pe care foarte putini o inteleg!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))) Kung Fu
      Da, mulţi ţin la preţ mare şi câştigă mai puţin decât cei care aleg preţ mai mic şi rulaj mai mare. Asta e valabil în multe domenii comerciale.

      Ștergere
  20. Ma bucur ca ai venit multumita, perfectionarea o sa vina si ea cu toate ca am vazut ca faci o treaba excelenta. Si Horty ti-a purtat noroc.

    RăspundețiȘtergere
  21. Felicitari din toata inima, Andreia! Eram convinsa ca vei rupe gura targului cu martisoarele tale.
    Mi-ar placea si mie sa incerc ceva pentru anul viitor, dar nu sunt la curent cu chestiunile practice. Ai nevoie de autorizatie, platesti locatia...?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, ai nevoie de SRL sau PFA cu profil de comerţ. Sau am auzit că poţi obţine un atestat de artizan tradiţional sau ceva de genul.
      În cazul nostru, una din fete are magazin/firmă cu profil de comerţ în magazin şi comerţ ambulant şi ea a încheiat contractul de participare la târg.

      Ștergere
    2. Am inteles. Merci mult, Andreia.

      Ștergere
  22. Primeste si felicitarile mele, chiar daca mai tarziu... Esti grozava si la fel si fetele cu care ai fost la targ!
    Imi place sa margelesc, dar nu stiu si nu imi place sa vand. Ghinion! Casa ne este plina de margele, de sculele aferente, de ate, fire de nylon, tortite pentru cercei si mai cate... Sambata-duminica mai fac cate un colier sau o bratara, dar si acestea isi ocupa apoi locul printre celelalte si asteapta cuminti sa le vina randul la purtat. Chestia cu PF ma incurca, pentru ca nu am si inca nu sunt destul de hotarata sa fac astfel de demersuri pentru ca automat va trebui sa dau bani statului. Am un magazin pe Crafty, dar daca nu am timp sa ma implic, nu merge...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poţi săte cuplezi cu cineva care are deja actele, eu aşa am făcut. Mai ales că e un hobby, nu o activitate de bază.

      Ștergere
  23. Te rog sa primesti si felicitarile mele! :)
    Citind cele ce ai scris si vazand dragutele obiecte mesterite mi s-a facut dor de targuri! Pana acum cativa ani nu pierdeam ocazia sa confectionez martisoare si sa merg cu ele la targ! Apoi, le dadeam altora sa le vanda, apoi n-am mai facut! La un moment dat aveam "clienti fideli" intre pustanii din cartier si faceam exact cat era "necesar". A fost un timp minunat! Mi-ai zgandarit dorul de mesterit! :)
    O "patanie" personala la un targ: aveam produse la care muncisem mult si avusesera mare succes in cercul "clientilor fideli" insa pretul era destul de mic - mi-am zis ca de Martisor sa le ramana - in special pustanilor - si bani de-o floare si de un suc... Ei! Culmea e ca s-au vandut destul de slab la inceput si nu intelegeam de ce... Cand apare un client si imi spune ca sunt prea... ieftine pentru a fi cumparate cu ocazii speciale! Am facut ochi de melc!! Si am marit pretul la aproape dublu! S-au vandut urgent! Pur si simplu nu-mi venea sa cred! Aveam experienta la targuri dar asa ceva nu mai patisem - si nici nu am auzit sa o fi patit cineva. Si eu si amica mea ne priveam de parca ne vedeam prima data! Si am ras ca proastele... in targ!
    Pe scurt: pretul mic nu aduce intotdeauna vanzare buna! :)
    Spor la mesterit! Succese!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ţi-am zgândărit dorul neintenţionat. :)
      Ai dreptate cu ce spui în privinţa psihologiei preţului - de multe ori omul asociază preţul mai mare cu calitatea superioară şi viceversa. Dar de data asta n-a fost cazul.

      Ștergere