sâmbătă, 26 ianuarie 2013

Happy week-end 4 - Mark Twain

Hopaa, iarăşi e happy week-end. Elly este gazda primitoare, iar musafirii aduc aperitive, feluri principale, deserturi şi băuturi vesele ca să fie sfârşitul de săptămână cât mai reuşit.

Contribuţia mea la această masă copioasă este un platou numit Mark Twain.

- www.savekensalriselibrary.org- 

Cine a citit Aventurile lui Tom Sawyer, ale lui Huckleberry Finn sau Prinţ şi cerşetor ştie imediat despre cine este vorba.  Poate mai puţin cunoscut este numele real al scriitorului - Samuel Langhorne Clemens , iar şi mai puţin cunoscută este legătura sa cu cometa Halley.

Cometa Halley este cea mai cunoscută dintre cometele periodice, numită după astronomul englez care a descoperit-o.  Stimabilă cometă ne vizitează cerul o dată la 75-76 de ani. Una din vizitele ei a fost în anul 1835, an în care s-a născut scriitorul la 30 noiembrie.

În anul 1909, Twain declară: "Am sosit cu cometa Halley în 1835. Va apărea din nou la anul şi mă aştept să mă duc cu ea. Ar fi cea mai mare dezamăgire a vieţii mele dacă nu mă duc cu cometa lui Halley. Fără îndoială, Atotputernicul a spus: "Aici sunt ciudaţii ăştia doi, fărăr rost; au sosit împreună, trebuie să plece împreună."
Şi aşa a fost, în anul următor, 1910, la 21 aprilie Twain moare în urma unui atac de cord. Cu o zi înainte cometa fusese în punctul cel mai aproape de pământ

Nu ştiu dacă legătura cu cometa i-a făcut mintea brici şi limba ironică, dar în urma lui au rămas o grămadă de citate satirico-adevărate şi bancuri. Să ne delectăm cu câteva dintre ele:

  • Dacă nu citeşti ziarele, eşti neinformat. Dacă le citeşti, eşti dezinformat.
  • La o discuţie pe tema divorţurilor o femeie declară:
- Dacă bărbaţii ar fi mai deştepţi, nu ar există atâtea divorţuri.
Scriitorul dă replica:
- În primul rând, nu ar mai fi atâtea căsătorii! winking
  • Grăbiţi-vă să cumpăraţi pământ - nu se mai fabrică!
  • Conducând o doamnă la masă, Twain o complimentează:
- Ce frumoasă sunteţi!
Mai puţin amabilă, doamna răsunde:
- Din păcate, nu vă pot întoarce complimentul.
- Dar nu e nici o problemă, stimată doamnă. Procedaţi ca mine: minţiţi! liar
  • Să zicem că eşti un idiot şi să zicem că eşti membru în Parlament. Dar asta înseamnă deja că mă repet. 
  • E mai bine să taci din gură şi să-i laşi pe ceilalţi să creadă că eşti prost, decât să vorbeşti şi să înlături orice îndoială. 
  • La un moment dat i se cere să contribuie cu o sumă de bani la strângerea de fonduri pentru construirea unui gard în jurul cimitirului localităţii. Twain răspunde:
- Nu înţeleg de ce un cimitir ar avea nevoie de un gard. Cine e înăuntru nu poate oricum să iasă, iar dintre cei de afară, cine e nebun să vrea să intre?!
  • Bancherul este un tip care îţi împrumută o umbrelă pe timp cu soare, dar o cere înapoi când începe să plouă.
  • Definiţia lui Twain despre  publicaţiile ştiinţifice:  Să copiezi dintr-o carte înseamnă să plagiezi. Să copiezi din două cărţi înseamnă să compilezi. Să copiezi din trei cărţi înseamnă să faci o dizertaţie. Să copiezi din patru cărţi înseamnă să faci o nouă lucrare ştiinţifică. winking 
Iar la final: încercaţi să găsiţi calea prin acest arbore genealogic labirintic, pe care tot Twain l-a născocit:
M-am căsătorit cu o femeie care avea la rândul ei o fată de măritat. Tatăl meu, rămas văduv, s-a căsătorit cu fiica mea vitregă, devenind astfel ginerele meu, iar fiica mea îmi deveni mamă vitregă fiind soţia tatălui meu.
Nevasta mea a rămas însărcinată şi a născut un băiat care este în primul rând fiul meu, dar totodată unchiul meu, fiind fratele mamei mele vitrege.
Fiica mea (soţia tatălui meu şi mama mea vitregă) a născut un fiu care îmi este nepot, fiind fiul fiicei mele, şi în acelaşi timp este fratele meu vitreg, fiind copilul mamei mele.
Asta face ca soţia mea să-mi fie bunică, căci este mama mamei mele vitrege, iar eu în calitate de soţ al ei, înseamnă că sunt propriul meu bunic. I don't know



P.S. Dă şansa fiecărei zile să fie cea mai frumoasă din viaţa ta - acelaşi Mark Twain.

28 de comentarii:

  1. Super citatele ... pe unele le stiam, pe altele nu ... dar cu siguranta Mark Twain a avut inspiratie la greu ;)
    Sper sa nu am vreodata revelatia ca sunt propria mea bunica :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îţi dai seama ce complicat ar fi să-ţi faci testamentul? :D

      Ștergere
  2. ...cat de actuale au ramas !!!
    ...putem spune ca lumea nu s-a schimbat si nu o sa se schimbe !!! :))
    happy weekend ! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, la fel de actuale. Cu excepţia faptului că azi prin Dubai se fabrică pământ :)

      Ștergere
  3. o postare de zile mari! mi-a facut mare placere sa citesc si am savurat citatele pe care le-ai selectionat aici. Pe langa ultima poanta (text pe care l-am auzit interperat de Horatiu Malaiele - http://www.youtube.com/watch?v=t58kEVJtwZw) care este colosala, mi-a placut mult si "E mai bine să taci din gură şi să-i laşi pe ceilalţi să creadă că eşti prost, decât să vorbeşti şi să înlături orice îndoială." :))
    Un weekend minunat iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ştiam de interpretarea lui Mălăiele. Eu am citit textul într-o revistă veche.

      Ștergere
  4. O, Doamne, cate lucrari stiintifice in ziua de azi! ;)

    Cred ca sunt o fericita pentru ca am citit si Aventurile lui Tom Sawyer si pe cele ale lui Huckleberry Finn dar si Prinţ şi cerşetor, ultimul fiind un roman care mi se pare absolut genial.
    Mark Twain, al carui nume "de scena" tine de niste notiuni din marinarit...mi-a fermecat copilaria. Desi a murit acum peste un secol, intotdeauna mi s-a parut foarte actual, foarte modern.
    Multumesc pentru aceasta colectie de citate. Mi-a facut mare placere. :)
    Happy Weekend, Andreia!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi eu am citit romanele, dar am avut şi plăci la pick-up cu ele. Şi acum îmi amintesc vocea lui Tom Sawyer. :)

      Ștergere
  5. Poate chiar are legatura cu cometa! Daca nu ar fi fost atat de bun, am fi fost privati de o sumedenie de filme cel putin la fel de bune ca si scrierile lui.
    Duminica frumoasa!
    PS. Din greseala ai scris ca s-a nascut in 1935.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, să trăiţi - mă duc să corectez :)

      Ștergere
  6. :) zambete la cafea! perfect, nu?
    duminica placuta sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  7. Daaa, de cate ori am chef de o satira rasfoiesc "Un yankeu la curtea regelui Arthur"...si rad de cad pe spate. Chestia cu relatiile de rudenie de la sfarsit e antologica si nu mai stiu care actor de la noi, poate Horatiu Malaele, a spus-o intr-o emisiune de televiziune.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, a pus Carmen mai sus un link de youtube cu interpretarea lui H. Mălăiele.

      Ștergere
    2. și pe mine m-ai dus cu gândul la yankeul de la curtea regelui. Felicitări pentru articol Andreia, de Mark Twain n-o să mă satur niciodată.. :)

      Ștergere
  8. O placere sa citesc perlele maestrului scriitor

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Marii scritori au darul de a plăcea de cât ori sunt citiţi :)

      Ștergere
  9. Si tot el a spus si "Cartile mele sunt ca apa. Cartile marilor genii sunt ca vinul. Din fericire toata lumea bea apa" Corect, nu?:))

    RăspundețiȘtergere
  10. Ador romanele sale..Nu cred ca este copil care sa nu gaseasca interesanta lumea lui TS sau HF...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă întreb dacă copiii de azi mai citesc romanele astea?

      Ștergere
  11. O portie copiasa de ras! Citatele sunt extraordinare

    RăspundețiȘtergere
  12. Sunt grozave, pe langa amuzante, mai sunt si semnale de alarma pentru cei care stiu sa vada :)

    Azi trebuie sa fie o zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  13. Ai facut o selectie minunata, Andreia! Mi-a placut platoul pregatit. Mark Twain chiar nu trebuie sa lipseasca din biblioteca si nici un copil nu are voie sa ajunga la maturitate fara sa il fi citit.

    RăspundețiȘtergere
  14. Chestia este că o lectură obligatorie cam devine neplăcută tocmai din cauza obligativităţii.

    RăspundețiȘtergere