duminică, 25 noiembrie 2012

Subiect inadecvat pentru o zi de week-end


                Azi m-am uitat cu o atenţie deosebită la factura de curent şi mai bine nu mă uitam că numai m-am enervat. 

               Primul rând afişează normal şi frumos kilowaţii consumaţi, tariful per una bucată, totalul şi TVA-ul aferent. 


Dar, mai apoi urmează "fericirile":

 * Unu la mână, binecunoscuta taxă radio-tv. Asta ar trebui să o plătesc pe jumătate pentru că de când s-a mutat Moise Guran cu Ora de Business pe TVR 1 de la ora 7 seara îl urmăresc de câte ori pot şi nici nu simt lipsa ştirilor Escăi unde accidentele şi crimele primează în faţa ştirilor economice sau sociale.
Înainte de asta nu nimeream TVR-ul decât din patru în patru ani la jocurile olimpice sau la campionatele de fotbal. (da, sunt microbistă, dar cu porţia - la liga internă nu mă uit, nu mă interesează).
Radio-ul public, în schimb, nici nu ştiu bine cum se cheamă şi nu l-am ascultat niciodată cu bună ştiinţă.


 * Doi la mână, contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă. Noh, aţi mai auzit de aşa ceva sau vă uitaţi ca Horthy-n calendar?
E o taxă + TVA (bineînţeles) pe care o plătim toţi fericiţii beneficiari ai serviciilor Electrica începând din aprilie 2011.
Ca să ştim despre ce e vorba, Electrica ne oferă nişte definiţii:
"Cogenerare – producerea simultană, în acelaşi proces, de energie termică şi energie electrică şi/sau de energie mecanică;
Cogenerare de înaltă eficiență – producţia de cogenerare care asigură realizarea unor economii de energie primară de un anumit nivel faţă de valorile de referinţă ale producţiei separate de energie electrică şi energie termică;
Energia electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă – energia electrică produsă într-un proces de cogenerare, care îndeplineşte anumite criterii de înaltă eficienţă şi este calificată de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE)"

http://www.electricafmn.ro/contributia-pentru-cogenerarea-de-inalta-eficienta/

Ne-am lămurit, nu? 
confused

Şi cine beneficiază de aceşti bani? "producătorul de energie electrică şi energie termică în cogenerare primeşte, pentru fiecare unitate de energie electrică produsă în condiţii de eficienţă înaltă şi care este destinată consumului intern, o sumă fixă de bani (lei/kWh), denumită bonus" - aceeaşi sursă

Adică, pe lângă kilowaţii normali pe care-i plătim la preţul stabilit unilateral de către Electrica şi unde noi, consumatorii, nu avem nici un cuvânt de negociat, le mai dăm şi un bonus! Ce de treabă suntem! 

 * Trei la mână, certificatele verzi, care şi-au făcut debutul fulminant pe facturile noastre luna trecută şi a căror valoare este de 6-8% din totalul valorii kilowaţilor pentru consumatorii casnici şi între 4 - 6,5% pentru companii. 

Ce sunt astea? Statul nostru s-a angajat să susţină producătorii de energie din resurse regenerabile - alea date gratuit de Cel de sus sub formă de vânt, apă, soare. Şi îi susţine fain frumos luând bani de la cetăţenii şi firmele de rând şi dăruindu-i acestor producători.Găsiţi şi despre asta informaţii pe site-ul Electrica - http://www.electricafmn.ro/certificatele-vrezi/  şi, după cum se observă în denumirea site-ului, nu şi-au dat silinţa să scrie corect ortografic. Probabil gramatica nu rentează.
Dacă ecologistul din voi s-a bucurat să auziţi că în Dobrogea se instalează turbine eoliene, atunci putem să ne bucurăm şi mai mult că, fără să ne întrebe nimeni nimic, sprijim această investiţie lună de lună. Iar până în 2020 suma colectată de la noi întru sprijinirea producătorilor de energie din surse eco trebuie să ajungă la 10 miliarde de euro.

Şi să tragem linie: Taxa radio-tv e fixă şi bătută în cuie, celelalte două sunt în funcţie de kilowaţii consumaţi. Din totalul facturii mele de 93 de lei, aceste taxe însumate dau 12 lei.
O fi mult? O fi puţin? Că doar totul e relativ, inclusiv banii.
Pentru că sunt pe blogul meu şi aici măcar eu fac legea, emit următorul postulat, care intră în vigoare imediat : orice bani care trebuie daţi sunt mulţi, orice bani care trebuie primiţi sunt puţini!


Dacă postulatul meu nu v-a convins, să facem nişte calcule:  factura mea de curent ajunge lunar în medie la 90-100 de lei, deci plătesc circa 12 lei lună de lună pentru, mă scuzaţi, bullshit-urile astea - 12 lei * 12 luni = 144 lei.
Adică anual plătesc încă 150% în plus, încă o factura jumate în plus la curent!
Şi pentru că taxele 2 şi 3 sunt raportate la consumul fiecăruia, procentual tot românul plăteşte fix la fel. 
Plătim cu toţii ca fraierii pentru bonusurile şi umflarea buzunarelor unora. 


Alte opţiuni?
Electrica deţine monopolul furnizării curentului electric şi stabileşte tariful, împreună cu minunaţii noştri guvernanţi. Iar unde e monopol, n-ai ce face - iei plăcinta sau n-o iei. Apariţia unor alţi furnizori pe piaţă ar fi foarte benefică pentru consumatori, aşa cum a fost în cazul telefoniei, dar asta nu cred c-o s-o vedem prea curând.
Ca într-o democraţie ce suntem, putem ieşi în stradă să scandăm că nu suntem de acord cu astfel de taxe în plus al căror beneficiu nu-l vedem. Dar orele şi zilele petrecute scandând prin piaţa oraşului nu se plătesc, plus că au efectul tobei bătute la urechea surdului, aşa că putem sta liniştiţi în case. La lumina opaiţului! Că încă nu l-a suprataxat nimeni.


P.S. De v-am stricat cheful de week-end, mă scuzaţi, dar am banking online, deci pot plăti facturile la orice oră din orice zi sau din noapte. 

Şi, ca să nu vă agravez supărarea, nici nu vă mai spun că de 1 ianuarie 2013 se va scumpi curentul cu 10%.

Pentru a vă reveni bună dispoziţia vizitaţi-le pe Elly ,  Minnie şi Vienela , care ne urează Happy Week-end.


14 comentarii:

  1. Nu intreb cat platesti la gaz in casa pe timp de iarna...Ba da, intreb, cam cat platesti?
    Informatiile sunt foarte utile,habar nu aveam cu arata factura de la Electrica

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am gaz, funcţionăm doar curentaţi :) . Ne încălzim cu şemineu pe lemne şi panouri electrice.
    Ca să fi avut gaz, ar fi trebuit să tragem singuri conducta de la strada principală, apoi proiect, instalaţie şi branşament interior - ar fi fost vreo 2,5-3 sute milioane lei vechi, dacă nu mai mult.
    Plus că vin periodic să inspecteze instalaţia şi uneori te pun să faci schimbări (de exp. mama a trebuit să-şi schimbe tot traseul ţevilor de gaz la parter pt că erau făcute după un proiect vechi de când a cumpărat casa în 1990 şi ţevile către calorifere trecea aproape de pardoseală, iar acum sunt pe sus, aproape de tavan, arată naşpa rău.)
    Mi se pare o măsură bună că i-au pus pe toţi să instaleze detectoare de gaz (deşi s-a lăsat cu o spargere de tavane generală), dar nu înţeleg de ce a trebuit să mute ţevile.

    RăspundețiȘtergere
  3. M-ai facut curioasa, o sa citesc si eu factura la curent.De obicei pasez sotului plicul nedesfacut, ca el e bancherul casei la plati.Bine ca platim noi in avans proiecte ecologice de cai verzi pe pereti si iluminatul public se stinge dimineata fix la ora la care pleaca lumea la munca, deci tot orbecaiala prin bezna! Bravo ca n-ai gaze!:))La curent macar explodeaza numai factura...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Când vei avea chef să te enervezi, atunci poţi să te uiţi pe factură, deşi nu cred că vei avea vreodată chef de nervi.
      Am văzut la ştiri că Poliţia a somat primăriile să asigure iluminat corespunzător pt că s-a mărit numărul de accidente din cauza întunericului.

      Ștergere
  4. Eu nu am decat un comentar! Ca la voi aproape si la noi! :)))))))))
    Crezi ca noi nu platim lucruri "inutile"
    O gramada sunt pe nota de plata care vine anual! In fiecare luna avem o suma stabilita dinainte! Daca depasesti, platesti, daca ai dat prea mult primesti înapoi!

    RăspundețiȘtergere
  5. Totuşi există o diferenţă - taxele şi impozitele din vestul Europei se "văd" şi în drumuri, spitale, şcoli, administraţie publică mai organizată şi eficientă etc. La noi nu se văd decât în facturi şi pe declaraţiile de avere ale guvernanţilor.

    RăspundețiȘtergere
  6. facturile nu se citesc, se plătesc !! :))
    of, draga mea, de când îmi stau în gât monopolurile și taxele cu nume pompoase !...Tocmai de sila asta, noi ne gândeam să ne cumpărăm eoliana noastră la mamaie...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă puseră păcatele s-o citesc!
      Şi aţi amânat proiectul eolianei sau l-aţi anulat? Sunt curioasă.

      Ștergere
    2. păi abia am terminat o cameră în care se poate sta omenește :) Până când termină trei camere cred că o să fie cumpărabile și eolienele

      Ștergere
  7. Foarte interesant articol. Eu nu mă uit pe facturi pentru că este treaba neplăcută plină de nervi pe care o las cu plăcere în grija capului familiei. Mi se pare mult şi postulatul tău foarte adevărat - Toţi banii daţi ni se par mulţi, iar banii primiţi prea puţini. Mă mir că au recunoscut în factură că le plătim bonusuri :)) S-au poate s-au gândit că nimeni nu le va cerceta cu mare atenţie termenii "cogenerarea de înaltă eficienţă" şi adiacenţii. Eu sunt supărată că, cel puţin la noi, luminile se sting pe străzi prea devreme. Orbecăi pe trotuar până la staţia de maxi-taxi... Există două alternative - au uitat să treacă ora de iarnă, sau fac economie pentru taxa asta fantomă :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ştiu dacă s-au gândit cât citeşte sau nu citeşte lumea factura de curent sau, probabil, nici nu le-a păsat.
      Dar e absurd ca să contribui la investiţia/realizarea unui lucru, iar apoi să fii obligat să cumperi acel lucru la un anume preţ stabilit.

      Ștergere
    2. Mulţumesc pentru vizită :) Păcat că la prima vizită, ai nimerit pe un subiect enervant :)

      Ștergere
  8. Chiar ai reusit sa imi bagi frica in oase. Si asa am mereu senzatia ca platesc prea mult (apropo, postulatul tau este de pus in rama). Ce va mai fi dupa 1 ianuarie, puteam sa aflu atunci, sa petrec sarbatorile linistita.
    Cat despre turbinele eoliene... imi vine sa cumpar o lapma cu petrol, pana cand va veni vremea, peste 200 de ani, sa beneficiem si noi de vant. :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Scopul nu era să bag frica în oase :)
      Ci, eventual, să deschidem ochii şi să avem pretenţii de la guvernanţii noştri.

      Ștergere