luni, 24 septembrie 2012

Ardeleneşte

Pe la noi de veţi pofti
Cu mânuri calde v-om primi,
Om întinde masă mare
Socăciţa-i bună tare.
Coconii vă servesc mintenaş
Ceapă, slană, pită şi caş.
Felul doi îndată vine
Tocană cu brânză fără pâine
Urmată de picioici fierbinţi
Pe buze-ţi vine să te lingi.
Iar de nu v-aţi săturat
Cinci pumni iuţi, fierbinţi v-am dat.
Luaţi şi pancove nu vă sfiiţi
Doar aţi venit să vă ghiftuiţi.
(Grijă mare: nu umflaţi bendeul
Că v-aşteaptă copârşeul).

Ca totul să curgă pe gât la vale
Vă turnăm pălincă în pahare
Ceteraşul neaoş cântă cu dor
Mesenii suspină de amor
Încingem o horă-n bătătură
Şi jucăm fără măsură.
Când veţi vrea acas' să vă-ntornaţi
Vă dăm o videre cu vin şi cârnaţi
(Şi lui Remeş tăt aşe i-am dăruit
Da' nu cred c-o fo' mulţămit)
Voi puteţi liniştiţi s-o luaţi
Vă promit - nu veţi fi filmaţi
La final pe obraji vă ţucăm
Szeretlek, vă mai aşteptăm


Dicţionar:
(în ordinea apariţiei în text, nu a alfabetului, că ăla se învaţă în clasa zero şi io n-am făcut)

mânuri - mâini, braţe
socăciţă - bucătăreasă
coconii - copiii
mintenaş - imediat
tocană cu brânză - mămăligă cu brânză
picioici - cartofi
pumni - sarmale
pancove - gogoşi
bendeu - burtă, stomac
copârşeu - sicriu
pălincă - doar nu trebuie să zic ce-i pălinca ?!!
ceteraş - violonist, lăutar
neaoş - autentic, sadea
videre - găleată
a ţuca - a săruta
szeretlek - vă iubim ( a se vedea influenţa maghiarilor din regiune cu care maramureşenii trăiesc în pace şi armonie)

9 comentarii:

  1. :))) felicitari pentru poezie
    Sa stii ca azi m-am apucat si eu sa scriu un nou episod "de la buna" dar nu stiu daca il voi termina sau trec pe altceva

    RăspundețiȘtergere
  2. Noroc cu dictionarul , ca altfel ma gandeam ca ne-ai injurat...S-a fiert mustul de esti asa inspirata?:)))Cum , mai ,tocana cu branza la mamaliga?:))Servus si te tzuc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Inca n-am baut must toamna asta. Imagineaza-ti ce va iesi dupa ce beau :D

    Sa-ti povestesc cum am aflat eu ce-i aia tocana cu branza, ca n-am crescut in Maramu' si regionalismele astea le-am invatat tarziu.

    Vine o matusa de-a sotului in vizita si spune ca ar vrea sa-i fac tocana cu branza. Eu incrunt o spranceana si o ridic pe aialalta inspre sot: "Cine-i asta de-mi comanda mie ce sa fac de mancare la mine acasa? Si acu ma fac de mandra minune ca n-am ingredientele necesare". Si el raspunde: "Sezi molcom ca ai si faina de malai, si branza, si apa pt fiert curge la robinet." :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da cine te-a invatat sa faci tocanita ? :D

      Ștergere
    2. da' io mai stiu? o fo' tare demult cand am invatat

      Ștergere
  4. Draguta poezia plina de regionalisme :) De Coconi chiar nu am mai auzit, nici de pumini!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ei, data viitoare cand mai vii prin Maramures sa nu crezi ca te ia lumea la bataie :)

    RăspundețiȘtergere